hétfő, május 21, 2007

36. bejegyzés az olvasásról

E. szerint én szomatikus módon élem meg a könyv- és filmélményeimet. A szomatizáció – a net szerint – pszihológiai zavart jelent, aminek vannak szervi tünetei. E. olyan értelemben használja ezt az én esetemben, hogy képes vagyok úgy átélni az olvasmányaimat és a filmélményeimet, hogy azok gyakran fizikai elváltozásként jelentkeznek nálam.

Könyvek esetében annyival egyszerűbb a helyzet, hogy nálam is fennáll ez a belső védekezési mechanizmus, mint a gyermekeknél, hogy csak annyit képzelek el a leirtakból, amennyit képes a lelkem befogadni. A képi megvalósítások esetében ez azért szörnyűbb, mert ott egy másik ember befogadóképességéhez mért világot látok, ami gyakran meghaladja az én fantáziámat. Filmek esetében úgy nyilvánul meg, hogy esetenként még a minimális riasztófaktorú képeknél is eltakarom a szemem, végigizgulom az egész filmet, fekete lepkék lesznek a gyomromban, aggodóm és egyszer csak abba kell hagyjam. Emiatt olyan alkotásokról is lemaradok, amelyekre egyébként nagyon vágyom, és nagyon ritkán történik meg, hogy túllépjek a fizikai akadályokon.

Könyvek esetében annyi történik, hogy időnként le kell raknom őket, hogy pihenjek. A Homok asszonyát mindig este olvastam, elalvás előtt. Rendszeresen megtörtént, hogy néhány oldal után ki kellett mennem sétálni, kinyitni az ablakot, vizet inni, mert éreztem, hogy a homok befolyik a szemembe, számba, orromba, nem tudok szuszogni, minden száraz és poros, nem kapok levegőt. Mire az Iszonyt befejeztem el sem bírtam képzelni, hogy férfi hozzám érhet, a testi érintkezés puszta gondolatától is kirázott a hideg. Anya csak egy van, és amikor Lacika ott találja Anyát a saját szarában fetrengve, büdösen, öregszagúan, kifordult végtagokkal, nyakig csúszott pizsamában, akkor az undornak és a szánalomnak olyan keverékét éreztem, hogy megint pihentetni kellett a könyvet és beszélgetni anyukámmal, hogy halljam, hogy erős és egészséges. Az Állattemetőt végig sem bírtam olvasni, bár még csak a macska tért vissza halottaiból, éreztem, ahogy a nyálkás, földszagú, gonosz teste a lábamhoz dörgölődzik és képtelen voltam tovább olvasni. Alex brutalitása a Mechanikus narancsban leginkább iszonyatot keltett, de hallottam Beethovent és éreztem, hogy egyre nagyobb indulatok törnek ki rajtam. Végig féltem a Manderley ház asszonyát és közben dühöngtem a tehetetlenségtől, hogy nem tudom kivédeni a házvezetőnőm csendes gonoszságait. Palomino Molero kifeszített testénél megint rosszul lettem és szinte haragudtam Litumara, amiért olyan lassan vezeti a nyomozást. A Szerelem a kolera idejénben éreztem a sampon ízét a számban, amit Florentino Ariza ivott meg és végigéltem vele egy élet reménytelen szerelmet, mígnem beteljesült. Testi fájdalamat éreztem, mikor a kutyákat felavatták A város és a kutyákban, és láttam magam előtt a mozgó asztalokat, a lázadó munkásokat, éreztem a hűs szellőt és a változásokat a Kisértetházban. A Közöny alatt eltávolodtam a világtól és hirtelen semmi nem hatott meg, semmit nem éreztem, az Állati elmék közben pedig, delfineket neveltem és aktív részese voltam egy kornak és egy tömeghisztériának. Átértékeltem a kapcsolatokhoz fűződő magatartásomat míg a Gyere hozzám feleségült olvastam és végigkínlódtam Muhammed belső harcait, mikor előszőr áll ki a város elé, hogy hajlandó az egyisten mellé még a város három istennőjét is elfogadni a Sátáni versekben. Rekeszekbe igyekszem rendszerezni élményeimet, mióta A sógun lejárt és egy egész amerikai társadalmat tekintek más szemmel, mióta Gold a mennybe megy.

Így olvasok én könyveket. Kacagok rajtuk, sírok, eltemetek szereplőket, szívembe fogadok áldozatokat, harcolok, ha kell, dühöngök, szerelmbe esek, megadom magam. Vagyok hős és antihős, vívódok és lebegek a világ fölött. Ezért szeretek olvasni.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ajjaj. Lelkemből szóltál.
Gyerekkoromban rengeteg verést kaptam, mert a "Fiam, vidd le a szemetet!" felszólításra ugyan érkezett a standard "Mingyár'" válasz, de hát Korfu szigetén nem vitték le a szemetet.
Ja, és ezért szeretek egy könyvet együltömben kiolvasni, nem kell kilépni abból a világból. Ennek már rengeteg kárát láttam (elmaradt munkák stb.), de ott egye a fene.

edo írta...

:))
nekem is az egyultomben elolvasott konyvelmenyek jutottak eszembe, talan mert olyan hangulata van ennek a bejegyzesednek is, olyan meg, meg, meg csak egy kicsit, meselj meg, arrol, hogy hogyan olvastal, mit...ezt is? ezt is igy elted meg, en is....ezt nem...ezt is...

olvass meg magadnak, hogy nekunk is :)

VNT írta...

annyi eszembe jutott még, de majd egy következő bejegyzésben. :) örvendek, ha kellemes emlékeket ébresztett bennetek.