szerda, november 14, 2007

68. bejegyzés a felelősségről

Nem tudom eldönteni, hogy jogos-e, vagy indokolt-e a meglepetésem a transindexen megjelent felszólításon, vagy levélen, vagy bármi is legyen az, amit alá lehet írni, mintegy támogatásképpen.

Elsősorban az lepett meg, hogy eleinte azt hittem, csak egy normál felszólítás arra vonatkozóan, hogy állampolgári kötelességünk, de legalábbis jogunk elmenni szavazni, ha már ilyen demokratikus országban élünk és véleményt formálhatunk. Aztán gyorsan rájöttem, hogy ez nem általában az állampolgári minőségünknek szól, hanem elsősorban, vagy csak kizárólag a romániai magyar státusunknak, ami – számomra legalábbis - kezd időnként unalmassá válni. Ne is beszéljünk a kisebbségi létbe való szomorú beletörődésről.

A levélke (most már így hívom) felhívja a figyelmet, hogy a hathatós romániai magyar képviselet kéne megvalósuljon, ami továbbmutat a napi politikai játék megnyerésén. Nekem, személyesen, vannak efelől kétségeim, de ez egy másik beszélgetés témája. Az is említésre kerül, hogy a meg nem egyezés fölötti szomorúságunkban esetleg nem megyünk szavazni, talán tanácstalanok vagyunk. Ami egy kissé ironikus, tekintve, hogy mostanig az volt a probléma, hogy egy magyar képviseleti szervezet van monopol helyzetben és nincs választási lehetőség, most lett alternatíva, de ugyanúgy nincs választási lehetőség.

Következik aztán a legizgalmasabb része a levélkének: „Ezért arra biztatlak, ne maradj távol az urnáktól, és voksolj lelkiismereted szerint a romániai magyar jelöltekre.” Akárhogy olvasom, rendületlenül groteszk marad számomra a lelkiismeret szerinti szavazás és romániai magyar jelöltekre kifejezések egy mondatban való említése. Még pontosabban, nem tetszik, hogy a lelkiismereti döntésemet határok közé helyezik. Lehet, hogy akkor az már nem lelkiismeretem szerint történik. Vagy hogy is van ez?

Az is meglepett, hogy nincs feltűntetve, hogy ki kezdeményezi. Itt, persze, a saját tudatlanságom is közrejátszik, mert nem tudom, hogyan szokta a trindex feltüntetni, ha nem saját cikkje, vagy kezdeményezése kerül fel, szokta-e egyáltalán ezt megemlíteni, vagy ugyanúgy megy, mint a többi cikk. Amennyiben másképp jelenik meg egy transindex cikk és egy külső forrásból érkező anyag, akkor ez úgy tűnik, mintha trindex kezdeményezés lenne, és akkor meg azért vagyok meglepődve, hogy ilyesmit kezdeményez. Merthogy én pont a lazasága és a klassz kezdeményezései miatt szeretem a transindexet. És ez se nem laza, se nem klassz. Ha meg ez egy fizetett, (talán) kampány levélke (függetlenül a hovatartozásától), akkor meg az a meglepő, hogy nincs feltűntetve, ki kezdeményezi.

Egyszóval, több dolog is visszás nekem ebben levélkében.

UI: 69 - es számú bejegyzésnek irhattam volna valami pikánsabbról is

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem az a bajom a lelkiismeretem szerinti szavazással, hogy nyugodt lelkiismerettel egyikre sem tudok szavazni, mert nem tetszik. Azzal már nem próbálkozom, hogy hírek, nyilatkozatok, kampányesemények, honlapok és program böngészésével próbáljak meg valamiféle véleményt kialakítani, hogy ugyan, melyik felet látnám szívesebben bejutni. Egy kicsit beleuntam a nacionalista-hittérítős szövegbe (mindkét felet értem ezalatt), engem még eddig ebben a kampányban nem sikerült megszólítani. Várom türelemmel, hogy valamelyik fél kitalál valamit, ami elér hozzám, aztán meglátjuk.
De most látom csak, hogy nem is a levélről írtam. :)
Azért nem írtam alá, mert én azt gondolom, hogy a szavazástól való távolmaradás is döntés kérdése, és én igenis élek a jogaimmal: (ha)nem megyek el, (akkor) ezzel szeretném kinyilvánítani, hogy számomra egyik megoldás sem alternatíva.
És, hogy másokat buzdítsak arra, hogy mindenáron szavazni, mindenáron magyarra? Na, ez egy kicsikét nekem sok.

Névtelen írta...

No, megpróbálok még egyszer hozzászólni...

Nekem a leginkább az furcsa, hogy egy felhívást miért kell aláírni...

Vagyis én mint aláíró, ezzel a gesztussal mit bizonyítok? Azt, hogy: igen, én is egyetértek azzal, hogy menni köll szavazni, mindegy kire csak magyar legyen.

Vagy azt, hogy: Becsszóra én is menni fogok és pecsétet nyomok oda, ahol magyar nevet látok, lelkem rajta.

Avagy csak egyszerűen arról van szó, hogy a megfogalmazott üzenetet azoknak a szájába adják, akik gyanútlanul aláírják.

Hiszen a felhívásban nincsen záradék, úgymint volt az egyéb trindexes aláírós menetekben.

Ha tehát üzenetként fogjuk fel, akkor a feladó (egyéb jel híján) nem más, mint az aki odabiggyeszti a végére a nevét. Annyi különbséggel, hogy valaki - és én sem hiszem, hogy a trindex - előre megfogalmazta. Mondjuk a helyesírási hibák elkerülése végett. (he-he)

VNT írta...

talan az alairok a feladok. en megis hajlok inkabb arra, hogy egy konkret szemley, vagy csoport lehet a kezdemenyezo, es talan lehetett volna ugy megfogalmazni,hogy ne erzodjon benne a korlatozottsag.

Névtelen írta...

Hát persze, hogy nem az aláírók a feladók. Én mindezt ironikusan mondtam.

És épp azért sunyi a dolog, mert ha a trindex kezdeményezte (amennyiben feltételezzük hogy van egy következetes (a)politikája), akkor nem értem, hogy hogyan van benne rejtett kampány-fíling, ha meg nem, akkor miért nem pakoltak rá legalább egy RMDSZ logót.

A harmadik lehetőség - azt hiszem ez minannyiunknak egyértelmű - kizárva.

Névtelen írta...

Teljesen frigid vagyok ugy a merevdesz mint a nackok kampanya irant.
Elmegyek szavazni, de mivel nincs mibol valasztani javasolom mindenkinek szervezzunk rajzversenyt.
Ki rajzol szebbet, ugyesebbet a szavazolapra? Na?

VNT írta...

paszti, en rajzolok. hazat, fat kutyat. aztan te nehogy valami autocad-del gyere szavazni :)) az ugysincs kire szavazni kategoria alatt ertetted a rom. magyar felhoztalt, vagy altalaban?

Unknown írta...

Engem a bejegyzés száma fogott meg...

Unknown írta...

Kedves Timó,
fizetett hirdetést soha, de soha nem fog megjelentetni a Transindex 1) aláírásgyűjtő akcióként 2) a "hirdetés, reklámriport, pr-cikk" vagy az egyezményes (X) jel beszúrása nélkül. Visszanézheted hét évre visszamenőleg az archívumot, de nem fogsz találni benne ilyen hibát.

Az összes aláírásgyűjtés, amit a szerkesztőség kezdeményezett, úgy került fel a szájtra, hogy azt a szerk. támogatandó ügyként felvállalta. Ez is olyan.

sipos géza

VNT írta...

Kosz Gezi. nem egeszen ertettem a hangnemet, mert igy elektronikusan nehez, igy azt sem tudom, hogy kell-e magyarazzam, hogy en nem mondtam, hogy ez fizetett hirdetes volt, mert nem tudtam, hogyan mukodik es ezt elore is bocsajtottam. :))Most mar legalabb tudom. es azt is, hogy ha nincs egyertelmuen feltuntetve, hogy ki a kezdemenyezo, de megjelenik, akkor azt jelenti, hogy a szerkesztoseg felvallalja. Ettol meg, sajnos nem tetszik jobban a kezdemenyezes, es titeket is sokkal jobban kedvellek egy ilyen akcional, de ez mar mas kerdes.

tettevetteteremtette írta...

69 = a trindex és az "erdélyi magyarság" ?

Névtelen írta...

Persze, én nem is abba szóltam bele, hogy te hogyan értékeled ezt az akciót, hanem csak a kontextust akartam tisztázni

VNT írta...

Akkor most mar teljesen rendben vagyunk :)))

Névtelen írta...

Zongó 1-gyel értek messzemenően egyet. Tényleg nem világos, hogy mit támogat az a tömérdek csúcsértelmiségi (amúgy nem állunk rosszul, ha ennyi van): szavazásra buzdítanak vagy közlik, ők mintaadóként aztán szavaznak.