szerda, július 04, 2007

53. bejegyzés a hétről

Hogyan csináljunk 400 millióból 4 milliárd lejt? Hogyan éljünk 62 évet állampolgárság nélkül, úgy, hogy közben adót fizetünk és egészségügyi biztosítást kapunk? Hogyan építsünk olyan területre, ahol időnként a talaj megreped és 50 méteres szakadékok tátongnak a házaink között és alatt?

Ilyen és ehhez hasonló sztorikkal találkoztam a múlt héten, miközben Nyárádmentén és Gyergyóremetében beszélgettem gazdákkal, civilekkel, önkormányzatokkal, vállalkozókkal. Szinte beletanultam a tej csíratartalmában, az eladási árakba és arra is rájöttem, hogy ha egy faluban minden gazdának két tehene van, akkor a közelben létesült felvásárló tejgyár nem tőlük fog vásárolni, hanem attól a gazdától, akinek 100 fölött vannak a marhái. Tanulságos volt, na.

Gyorsan átestem a túlsó végletbe és elrohantam Bukarestbe fesztiválozni. Életem harmadik alkalma volt Bukarestben és rendületlenül tetszik. Szeretem a fővárosi hangulatot. Délben ebédeltünk a Festival 39ben, amiről Zs. meggyőzőtt, hogy bukaresti viszonylatban olcsó kajájuk van. Mivel máshol nem ettem, nem tudok Zs.-nek ellentmondani, de az biztos, hogy kolozsvári viszonylatban irtó drága hely volt. Ám annál hangulatosabb. Végigsétáltam a Herastraun, majd egy hosszú sétányon és aztán kiderült, hogy fordulhatok vissza és mehetek egészen addig a kijáratig, ahol elhagytuk a parkot. Mire megérkeztünk a Romexpohoz, körülbelül annyira fájt a lábam, mintha két koncerten már túl lennék.

Suie Paparude utolsó két számát kaptuk el, majd következett Yonderboi. Tulajdonképpen egyike volt a legjobbaknak aznap estére, mert magasan kezdte és végig tartotta a színvonalat. Kár, hogy még csak hat óra volt és meleg volt és kevesen voltak, de ettől még egészen jó buli sikeredett ki belőle. Yonderboi után pozicionáltuk magunkat a két színpadot elválasztó vasfolyosó Heinken felőli oldalán és el sem mozdultam onnan, míg le nem járt az egész est.

A Hooverphonic nehezen indult, mintha nem kapnák a hangjukat, helyüket, aztán sikerült előhozni azt a tipikus, jellegzetes Hooverphonic hangzást, amiért én nagyon szeretem őket.

Kiábrándító volt a Morcheeba, el is keseredtem tőlük. Az a Morcheeba, amit én évekkel ezelőtt láttam a Szigeten, az egy bulis, vidám együttes volt, amelyik kifogástalanul hozta a studió hangulatot. Nem mellékes a magas, vidám, kopasz fekete énekesnő személye sem, aki már a puszta megjelenésével feldobta a hangulatot. Ehhez képest ez a Morcheeba fennhangon köszöntette Budapestet, majd még ezerszer köszöntötette Bukarestet, hogy valahogy enyhítse az előző tévedést, majd elmesélte, hogy két éve nem koncerteztek, ezért elnézést kérnek a hibákért (so, if we fuck up, please forgive us), mintha ez érdekelt volna minket, végig olyan erős volt a basszus, hogy semmit nem lehetett hallani az énekhangból és a tetejében a régi nagy Morcheeba számokat, amelyek egy néger nő hangjára voltak írva, két nyiszlett fehér leanyzó próbálta elénekelni. Az utolsó két számra sikerült csak valamit felszínre hozni, abból, amit a rajongók Morcheebának hívnak.

És akkor jött Faithless és beintett a népnek. Olyan koncertet csinált, amilyen egy koncert kell legyen. Pörgős, erős, dinamikus, hangos, laza, bulis és még nekem is élvezhető, aki végig a kivetítőn néztem (enyhe epilepszia miatt, ami a sztroboszkópra és mindennemű villogó fényre való érzékenységemben jelentkezik). Többször eszünkbe jutott, hogy a Morcheeba nyugodtan kibérelhetné Faithless énekesnőjét egy-egy koncertre.

Szemetes egy sem volt és a Toi-Toiok is messzébb kicsit, de legalább aránylag tiszták és használhatók. Ellentétben sok más fesztivállal, amit felpróbáltam. Heinekenes lányok és fiúk mászkáltak a tömegben, hátizsákkal a hátukon, műanyagpohárral az oldalukon, helyben szolgáltak ki egy zsetonért, amit a Raiffeisen sátornál lehetett vásárolni 3 lejért.

Minimálisra és folyékonyra szervezett első nap volt. A többit nem láttam, csak olvastam. Különösen tetszett, hogy míg az egyik színpad zenélt, a másik hangolt. Még az is szimpatikus volt, hogy a leszögezett időtartamnál többet zenélni sem lehetett, még ha ez azzal is járt, hogy Yonderboi nem tudta megköszönni a jelenlétünket, mert mire kiért a keverőpult mögül, kikapcsolták a mikrofonokat. És a Hooverphonic koncert alatt a kivetítők önálló életre keltek és az Inhaler izgalmas dallamaira közvetítették a TVR1 élő néptáncfesztivál adását. Faithlessre azért már tüzijáték is volt.

Éjszaka egy órát hívtuk a taxikat, de azt hiszem bukaresti viszonylatban ez sem sok. A Laptariaban utósöröztünk, ami nekem különösen izgalmas volt, mert a Guerrillan állandóan hallom reklámozni a sok mindent, amire a Laptariaba kerül sor.

Tulajdonképpen egy nagyon jó hét volt.

2 megjegyzés:

edo írta...

hátha legközelebb, amikor Erdély leözönlik Bukarestbe, én pont nem özönlök vissza Erdélybe s akkor nem esel Festival39 csapdába, mert jó és elegáns és cuccos, de igenigen drága. Aki neked olcsó helyként reklámozta, az vagy milliomos, vagy nem ismeri Bukarestet.

VNT írta...

hat biza, biza, ha erdely kovetkezobe ozonlik, felmeri az idejet es tavolsagat es asszerint szervezi meg azt a nehany orajat, amit ott tolt. Szerencsere Zs. olyan, hogy megbocsatok neki ilyen apro kicsuszasokat is. :))